Tegenwoordig zitten in alle nieuwe auto’s standaard airbags, echter is het aanwezig zijn van airbags in Nederland niet wettelijk verplicht. Een airbag wordt gezien als extra veiligheid in uw auto, omdat het extra bescherming biedt voor zowel de bestuurder als de passagiers. Airbags zijn absoluut géén vervanging van autogordels, draag daarom altijd uw gordel!

De eerste airbag voor auto’s werd in 1971 gemaakt door Ford USA, de eerste auto die te koop was met de veiligheidsvoorziening was in 1973 de Oldsmobile Tornado. De airbag is een aanvulling en geen vervanging van de autogordel. Als de gordel niet wordt gedragen, kan een airbag het letsel juist vergroten bij een ongeluk.

Explosie airbag

Voor in een auto zitten sensoren die bij een botsing registreren hoe hard de botsing is. Als deze erg hard is, sturen de sensoren een stoompje naar de airbag. Bij een botsing zorgt dit stroompje ervoor dat er via een gloeidraadje een kleine springlading ontsteekt. Door deze explosie wordt binnen dertig milliseconden (dat is heel snel, sneller dan één keer met je oog knipperen) de airbag opgeblazen.


Wat is een airbag?

Een airbag is een grote zak van canvas die zorgt dat je bij een aanrijding niet op het keiharde stuur en dashboard en de kuipruit klapt. In plaats daarvan land je lekker zacht in een met gas gevuld kussen, dat tot aan het moment van de aanrijding in opgevouwen toestand verborgen zat in het stuur of – zoals bij de Honda – vlak voor het stuur in de tank.

De functie van airbags

De airbag biedt bescherming tegen letsel van uw bovenlichaam bij een frontale botsing. Het is bewezen dat de combinatie van autogordels en airbags zorgt voor 48% minder kans op een fatale afloop dan zonder. Bij alleen autogordels is de kans 40%. De airbag heeft duidelijk een toegevoegde waarde.
Toch kunnen airbags ook gevaarlijk zijn. Bij jonge kinderen in kinderzitjes kan een airbag tot verstikking leiden. Het is dan ook verplicht om bij een kinderzitje voor in de auto, de airbag uit te schakelen.

Hoe werkt een airbag?

  1. In een holte in het stuur zit een dunne nylon zak netjes opgevouwen. Bij een botsing herkennen sensoren de schok als een botsing. Want de schokgegevens van alle botsproeven die tijdens het testen zijn gedaan, staan op een microchip opgeslagen.
  2. De sensoren sturen een signaal naar een elektrisch ontstekingsmechanisme. Die ontsteken korrels van natriumazide. De korrels produceren een gas dat onder hoge druk staat. Binnen 0,03 seconde is de airbag opgeblazen. Hij drukt de hoes die erboven ligt weg.
  3. Om te voorkomen dat de automobilist stikt of wordt platgedrukt, zit een aantal gaten in de airbag. Daardoor loopt hij binnen 0,2 seconden leeg.

 

bron afbeelding: http://var/www/vhosts/prosocials.nl/pascalholthuis.nl.bmwblog.com/tag/airbag/